Δευτέρα 27 Σεπτεμβρίου 2021

ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ 2022-2023

 

 

 

 

 

 

 

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

 

 

 

 

 

 

 

ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ

της Σχολικής Μονάδας

 

 


 

 

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ 21+:  

http://iep.edu.gr/el/psifiako-apothetirio/skill-labs

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ-

 

 

 

ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2022-23.

Σχολική μονάδα

9/θ 1ο Δημοτικό Σχολείο Γουμένισσας – Θάνος Ζελέγκος

Αριθμός τμημάτων

6

Αριθμός μαθητών/μαθητριών σχολικής μονάδας

106

Αριθμός εκπαιδευτικών σχολικής μονάδας

21

Αριθμός εκπαιδευτικών που συμμετέχουν στα Εργαστήρια δεξιοτήτων

6

 

Ζω καλύτερα – Ευ Ζην

Φροντίζω το Περιβάλλον

Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ  -  Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη

Δημιουργώ και Καινοτομώ    Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία





1. ΥΓΕΙΑ: Διατροφή - Αυτομέριμνα, Οδική Ασφάλεια

1. Οικολογία - Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά

1. Ανθρώπινα δικαιώματα

1. STEM/ Εκπαιδευτική Ρομποτική

2. Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία - Πρόληψη

2. Κλιματική αλλαγή - Φυσικές Καταστροφές, Πολιτική προστασία

2. Εθελοντισμός διαμεσολάβηση

2. Επιχειρηματικότητα- Αγωγή Σταδιοδρομίας- Γνωριμία με επαγγέλματα

3. Γνωρίζω το σώμα μου - Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση

3. Παγκόσμια και τοπική Πολιτιστική κληρονομιά

3. Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα

 

 

 

 

 


 

Βασικός προσανατολισμός του ετήσιου Σχεδίου Δράσης (Πλεονεκτήματα-μειονεκτήματα)

 

Το όραμά μας

Ταυτότητα και όραμα του σχολείου μας

 

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ:

ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ:

ΚΙΛΚΙΣ

ΔΗΜΟΣ-ΔΗΜ.ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ:

ΠΑΙΟΝΙΑΣ-ΓΟΥΜΕΝΙΣΣΑΣ

Δ/ΝΣΗ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ:

ΚΙΛΚΙΣ

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ:

4ο ΠΕΚΕΣ               

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΣΧΟΛΕΙΟΥ:

Α

ΤΑΧΥΔΡΟΜΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ:

ΟΔΟΣ:

ΚΑΠΕΤΑΝ ΓΚΟΝΟΥ

ΑΡΙΘΜΟΣ:

65

Πόλη ή χωριό ή οικισμός:

ΓΟΥΜΕΝΙΣΣΑ

ΤΚ:

61300

ΗΛ. ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ (email):

mail@1dim-goumen.kil.sch.gr

ΤΗΛΕΦΩΝΟ :

2343041350

ΕΠΩΝΥΜΙΑ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ:

ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ Α/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΔΗΜΟΥ ΠΑΙΟΝΙΑΣ

ΕΠΩΝΥΜΙΑ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ:

ΑΡΙΘΜΟΣ:

1ο

ΤΥΠΟΣ:

ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

ΑΠΟΦΑΣΗ ΙΔΡΥΣΗΣ ΟΛΟΗΜΕΡΟΥ ΕΝΙΑΙΟΥ ΤΥΠΟΥ:

 

ΦΕΚ: 1324/10-05-2016

ΑΠΟΦ: Φ12/657/70691/Δ1

ΤΟΠΟΣ:

ΓΟΥΜΕΝΙΣΣΑ

ΠΡΟΣΩΝΥΜΙΑ:

 ΘΑΝΟΣ ΖΕΛΕΓΚΟΣ

ΑΠΟΦΑΣΗ ΜΕΤΟΝΟΜΑΣΙΑΣ ΜΟΝΑΔΑΣ

ΦΕΚ:2317/27-10-2015 ΑΠΟΦ:Φ.10/1344/167206/Δ1

ΟΡΓΑΝΙΚΟΤΗΤΑ:

9 /ΘΕΣΙΟ ΦΕΚ : 1573/Β/27-06-2011

ΚΩΔΙΚΟΣ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΥΠΕΠΘ:

9260186

ΕΙΝΑΙ ΣΕ ΑΝΑΣΤΟΛΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ;

ΟΧΙ

Διευθυντής Σχολείου:

ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΑΜΑΡΑΣ

Υποδιευθυντής Σχολείου:

ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΕΤΣΑΝΟΥΚΗΣ

ΤΜΗΜΑ ΕΝΤΑΞΗΣ

ΦΕΚ ΙΔΡΥΣΗΣ : 852/Β/11-07-2000

ΑΠΟΦΑΣΗ ΙΔΡΥΣΗΣ ΕΑΕΠ

Φ.50/300/135690/Γ1/24-09-2013

 

Το 1ο Δημοτικό Σχολείο Γουμένισσας βρίσκεται στη νοτιοδυτική πλευρά της πόλης της Γουμένισσας, στεγάζεται σε κτηριακές εγκαταστάσεις του 1963 και απέχει δυο λεπτά από το κέντρο της πόλης. Προηγουμένως το σχολείο στεγαζόταν στο ιστορικό διδακτήριο έναντι του μητροπολιτικού ναού Αγίου Γεωργίου. Το διδακτήριο αυτό χτίστηκε την εποχή του μακεδονικού αγώνα από τον αείμνηστο ευεργέτη Θάνο Ζελέγκο, του οποίου και το όνομα αποτελεί την προσωνυμία του σχολείου.

Το 1ο Δημοτικό Σχολείο Γουμένισσας δε διαφέρει από τα άλλα Δημοτικά Σχολεία της χώρας, όσον αφορά τις ενέργειες και τις περισσότερες δραστηριότητές του. Σκοπός του είναι η κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη των μαθητών και μαθητριών του και η μαθησιακή και γνωστική  τους βελτίωση, με ταυτόχρονη ανάπτυξη των δεξιοτήτων 4cs 21+.

Το σχολείο έχει λειτουργήσει ως ΕΑΕΠ και με προγράμματα καινοτόμων δράσεων όπως περιβαλλοντικά, αγωγής υγείας, κυκλοφοριακής αγωγής, Comenius και πολλές άλλες δραστηριότητες.

Στόχος του σχολείου είναι η διαρκής ποιοτική αναβάθμιση του παρεχόμενου έργου, ώστε να παρέχεται εκπαίδευση υψηλού επιπέδου.

Το σχολείο μας έχει έξι (6) τμήματα, δύο (2) τμήματα ολοήμερου, μία (1) τάξη ΖΕΠ 1 εκπαίδευσης προσφύγων και Τμήμα Ένταξης. Όλα τα τμήματα διαθέτουν σύνδεση με το διαδίκτυο, υπολογιστές και διαδραστικό πίνακα (οι έξι τάξεις). Πλήρως εξοπλισμένα ψηφιακά προσφέρουν υψηλής ποιότητας εκπαιδευτικές υπηρεσίες. Στον ιστότοπο του σχολείου (http://1dimgoumenissas.blogspot.com/) περιγράφονται οι ποικίλες, διαφορετικές δράσεις, το πρίσμα μέσα από το οποίο εμφανίζεται η οραματική κατεύθυνση και το πλέγμα σε όλα τα επίπεδα (κοινωνικά, εκπαιδευτικά κ.ά.).

Επιδίωξή μας ένα σχολείο συμπεριληπτικό, δημοκρατικό, ανοικτό στην κοινωνία, κοινωνικά ευαίσθητο όπου οι μαθητές θα απολαμβάνουν τη μάθηση και θα χτίζουν με τις αποκτούμενες γνώσεις τους τον ολοκληρωμένο και υπεύθυνο πολίτη της επόμενης μέρας στη χώρα μας.

 

Στόχοι της σχολικής μονάδας σε σχέση με τις τοπικές και ενδοσχολικές ανάγκες

Α) Οι δεξιότητες που πρόκειται να καλλιεργηθούν

 

Α) Δεξιότητες 21ου αιώνα (4cs)
Α1. Δεξιότητες μάθησης 21ου αιώνα (4cs) (Κριτική σκέψη, Επικοινωνία,
Συνεργασία, Δημιουργικότητα)
Α2. Ψηφιακή μάθηση 21ου αιώνα (4cs σε ψηφιακό περιβάλλον) (Ψηφιακή
επικοινωνία, Ψηφιακή συνεργασία, Ψηφιακή δημιουργικότητα, Ψηφιακή κριτική σκέψη,
Συνδυαστικές δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας)
Α3. Παραγωγική μάθηση μέσω των τεχνών και της δημιουργικότητας
Β) Δεξιότητες ζωής
Β1. Δεξιότητες της κοινωνικής ζωής (Αυτομέριμνα, Κοινωνικές δεξιότητες,
Ενσυναίσθηση και ευαισθησία, Πολιτειότητα, Προσαρμοστικότητα, Ανθεκτικότητα,
Υπευθυνότητα)
Β2.Δεξιότητες της ψηφιακής ιθαγένειας (Ευχέρεια στην ηλεκτρονική
διακυβέρνηση, Ψηφιακή πολιτειότητα, Ασφαλής πλοήγηση στο διαδίκτυο, Προστασία από
εξαρτητικές συμπεριφορές στις τεχνολογίες, ανθεκτικότητα)
Β3.Δεξιότητες διαμεσολάβησης και κοινωνικής ενσυναίσθησης (Ενσυναίσθηση
και ευαισθησία, Διαμεσολάβηση, Επίλυση συγκρούσεων, Πολιτειότητα)
Β4.Δεξιότητες επιχειρηματικότητας (Πρωτοβουλία, Οργανωτική ικανότητα,
Προγραμματισμός, Παραγωγικότητα, Αποτελεσματικότητα)
Γ) Δεξιότητες της τεχνολογίας, της μηχανικής και της επιστήμης
Γ1. Δεξιότητες της τεχνολογίας (Δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού
ψηφιακών δημιουργημάτων, Δεξιότητες ανάλυσης και παραγωγής περιεχομένου σε
έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα, Δεξιότητες διεπιστημονικής και διαθεματικής χρήσης των
νέων τεχνολογιών)
Γ2. Δεξιότητες διαχείρισης των Μέσων (Πληροφορικός γραμματισμός, Ψηφιακός
γραμματισμός, Τεχνολογικός γραμματισμός, Γραμματισμός στα μέσα, Ασφάλεια στο
διαδίκτυο)
Γ3. Ρομποτική (Δεξιότητες μοντελισμού και προσομοίωσης, Επιστημονική/
υπολογιστική σκέψη)
Δ) Δεξιότητες του νου
Δ1. Στρατηγική Σκέψη (Οργανωσιακή σκέψη, Μελέτη περιπτώσεων και Επίλυση
προβλημάτων)
Δ2. Πλάγια σκέψη (Δημιουργική, παραγωγική, ολιστική σκέψη), Κατασκευές,
παιχνίδια, εφαρμογές
Δ3. Ρουτίνες σκέψης και αναστοχασμός
Δ4. Κατασκευές, παιχνίδια, εφαρμογές
Δ5. Δεξιότητες υπολογιστικής σκέψης (Επιστημονική/ υπολογιστική σκέψη
διαμεσολάβηση)

 

Β) Οι στόχοι που καλλιεργούνται ως προς τις θεματικές

 

Τα εργαστήρια δεξιοτήτων στοχεύουν στην καλλιέργεια την
ικανότητας του ατόμου και της κοινότητας για υγιή προσωπική ανάπτυξη, για
την Αειφορία, για την προαγωγή της αξιοπρέπειας κλπ. Αυτό σημαίνει ότι οι
δραστηριότητες στο πλαίσιο των εργαστηρίων στοχεύουν πέραν των
γνωστικών στόχων στην μεταγνωστική ανασκευή της γνώσης, στον κριτικό
αναστοχασμό της πραγματικότητας και το μετασχηματισμό της σε ικανότητα
για πρόοδο και αυθεντική δημιουργία, στην καλλιέργεια στάσεων και
δεξιοτήτων που προάγουν τον πολιτισμό και την προσωπική αξία σε αυτόν.
Σημαντικό αναπαλλοτρίωτο στοιχείο της έννοιας ικανότητα είναι η
αξία.
Η αξία που θα προσδώσει ο εκπαιδευτικός και ο μαθητής στις
δραστηριότητες των Εργαστηρίων.
Οι αξίες που θα αναδειχθούν από τις δραστηριότητες
Η προσωπική αξία μέσα στην ομάδα
Η αξία της δημιουργικής συνεργασίας

 

Η διδακτική προσέγγιση θα είναι πάντα μέσω συμμετοχικής και
ανακαλυπτικής μάθησης και κάθε χρόνο θα εμβαθύνουν τα παιδιά στο ζήτημα
κατά ακολουθία των νέων γνώσεων που αποκτούν από τα άλλα γνωστικά
αντικείμενα αλλά και κατά ακολουθία των αναπτυξιακών τους βημάτων. Σε
αυτό το σημείο πρέπει να τονιστεί ότι τα εργαστήρια δεξιοτήτων στοχεύουν
στην καλλιέργεια των δεξιοτήτων των μαθητριών/μαθητών ώστε να
αισθάνονται και να απολαμβάνουν την ικανότητα να εκφράζονται και να
δημιουργούν αλλά και την υπευθυνότητα να διαχειρίζονται τη ζωή τους, να
λαμβάνουν αποφάσεις, να επικοινωνούν αποτελεσματικά τις σκέψεις και τα
συναισθήματά τους, να οικοδομούν ευτυχείς σχέσεις και να επιλύουν
προβλήματα της καθημερινότητας και του μέλλοντος τους.

 

Γ) Οι στόχους που επιπροσθέτως θέτουμε σε αναφορά με το πρόγραμμα σπουδών  των γνωστικών αντικειμένων

 

Οι Παγκόσμιοι στόχοι Αειφορίας
Η κλιματική αλλαγή
Τα δικαιώματα του παιδιού
Μηδενικό πλαστικό
Τα ανθρώπινα δικαιώματα, τα δικαιώματα της γυναίκας, τα
δικαιώματα των αναπήρων
Η ισότητα
Η δημοκρατία
Η διαφάνεια και η διαφθορά
Ο χρηματοπιστωτικός γραμματισμός
Η συμπερίληψη και η προσβασιμότητα
Η σχέση μας με τα ζώα
Σκύλοι συνοδοί, Θεραπευτική σχέση με τα ζώα
Η υγιεινή διατροφή
Η ψηφιακή διακυβέρνηση και η ψηφιακή επικοινωνία στα ψηφιακά
κοινωνικά δίκτυα
Οι ψευδο-ειδήσεις (Fake news)
Η ασφάλεια: οδηγική, στο διαδίκτυο, στο σπίτι, στο σχολείο
Πολιτιστική κληρονομιά και η άυλη πολιτιστική κληρονομιά
Ο πολιτισμός, οι τέχνες, οι γλώσσες του κόσμου
Ειρήνη και ειρηνική επίλυση προβλημάτων
Η διαμεσολάβηση
Ο Εθελοντισμός

Ο ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ  ΑΝΑ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ

 

Περιγράφουμε αδρά τις αποφάσεις του συλλόγου διδασκόντων

ως προς τη  Θεματική Ενότητα

Ζω καλύτερα- Ευ ζην

 

 

Α΄ ΤΑΞΗ

Υγεία: Διατροφή-Αυτομέριμνα, Οδική Ασφάλεια

1.       Ο Σταμάτης και ο Γρηγόρης εκδρομή.

 

Β΄ ΤΑΞΗ

Υγεία: Διατροφή-Αυτομέριμνα, Οδική Ασφάλεια

1.       Εγώ και το σώμα μου

2.       Ασφάλεια στη θάλασσα, στα θαλάσσια σπορ και στο κολυμβητήριο

3.       Πρόληψη ατυχημάτων

4.       Σχολική ασφάλεια και υγιεινή

 

Γ΄ ΤΑΞΗ

Γνωρίζω το σώμα μου-διαπαιδαγώγηση σχετικά με το φύλο

1.       Εγώ και το σώμα μου: Ατομική υγιεινή για μικρά παιδιά

2.       Προχωρώντας Μπροστά (Πολύχρωμο Σχολείο)

 

Δ΄ ΤΑΞΗ

Υγεία: Διατροφή-Αυτομέριμνα, Οδική Ασφάλεια

1.       Εγώ και το σώμα μου: Ατομική υγιεινή για μικρά παιδιά

2.       Πρώτες βοήθειες για παιδιά

 

Ε΄ ΤΑΞΗ

Ψυχική και συναισθηματική υγεία και πρόληψη

1.       «Παρέα μ’ ένα μύθο»

 

ΣΤ΄ ΤΑΞΗ

Υγεία: οδική ασφάλεια

1.       Αειφόρος κινητικότητα – Ενεργοί τρόποι μεταφοράς

ως προς τη Θεματική Ενότητα

Φροντίζω το Περιβάλλον

Α΄ ΤΑΞΗ

Παγκόσμια και τοπική μκληρονομιά

1.       Νερο- εξερευνητές.

 

Β΄ ΤΑΞΗ

Κλιματική αλλαγή-Φυσικές καταστροφές-Πολιτική προστασία

1.       «Νερό…εξερευνητές»

2.       «Η βροχούλα που έγινε πλημμύρα. Το βροχόμετρο.

3.       Της λίμνης το νερό, της θάλασσας το αλάτι..της λιμνοθάλασσας παλάτι.

4.       Νιρέττα η Καρέτα.

 

Γ΄ ΤΑΞΗ

Παγκόσμια και τοπική πολιτιστική κληρονομιά

1.       Το παράπονο των ζώων (QualityNet Foundation)

2.       Δες τη ζωή μέσα από τα μάτια ενός ακηδεμόνευτου σκύλου

 

Δ΄ ΤΑΞΗ

Οικολογία-Παγκόσμια και τοπική φυσική κληρονομιά

1.       Φιλοζωικά και περιβαλλοντικά εργαστήρια

 

 

Ε΄ ΤΑΞΗ

Φυσικές καταστροφές-Πολιτική προστασία

1.       «Μαθαίνουμε για την κλιματική αλλαγή παίζοντας»

 

ΣΤ΄ ΤΑΞΗ

Παγκόσμια και τοπική πολιτιστική κληρονομιά

1.       Μουσεία και αειφόρος ανάπτυξη

ως προς τη Θεματική Ενότητα

 

Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ- Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη

Α΄ ΤΑΞΗ

Ανθρώπινα δικαιώματα

1.       Κόντρα στο ρεύμα

 

Β΄ ΤΑΞΗ

Ανθρώπινα δικαιώματα

1.       The walk-Το ταξίδι της μικρής Αμάλ

2.       Ζουμ στην τάξη μας

3.       Εκστρατεία ενημέρωσης (Δράση για τα αδέσποτα)

4.       Αξίες ζωής στην εκπαίδευση

 

Γ΄ ΤΑΞΗ

Συμπερίληψη, αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα

1.       Αξίες ζωής στην εκπαίδευση (ΟΡΑΜΑ)

2.       Ζουμ στην Τάξη μας (ΠΡΩΤΑ.12)

 

Δ΄ ΤΑΞΗ

Ανθρώπινα δικαιώματα

1.       Κλείστε τις ομπρέλες-βρέχει δικαιώματα

 

 

Ε΄ ΤΑΞΗ

Εθελοντισμός-Διαμεσολάβηση

1.     «Είσαι δίκαιος;»

ΣΤ΄ ΤΑΞΗ

Ανθρώπινα δικαιώματα

1.       Γνωρίζουμε την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση

ως προς τη Θεματική Ενότητα

Δημιουργώ και Καινοτομώ- Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία

Α΄ΤΑΞΗ

STEM-Εκπαιδευτική ρομποτική

1.       Μικροί μετεωρολόγοι

 

Β΄ ΤΑΞΗ

Γνωριμία με τα επαγγέλματα

1.       Το μάθημα … παιχνίδι

2.       Κομποστοποίηση, η ανακύκλωση της φύσης

3.       Μικροί μετεωρολόγοι

4.       Η διδασκαλία της χωρικής σκέψης

 

Γ΄ ΤΑΞΗ

Επιχειρηματικότητα-Αγωγή σταδιοδρομίας-Γνωριμία με τα επαγγέλματα

1.       Μικροί μετεωρολόγοι

2.       Πρόγραμμα Ρομποτικής και STEAM FLL» ΦΟΡΕΑΣ: Eduact- Δράση για την Εκπαίδευση Α-Δ

 

Δ΄ ΤΑΞΗ

STEAM- Εκπαιδευτική ρομποτική

1.       Εγχειρίδιο ασφαλούς πλοήγησης και χρήσης διαδικτύου

2.       Heroes of the World

 

Ε΄ ΤΑΞΗ

STEM

1.       «Η σχολική τάξη συναντά τον επιστήμονα»

 

ΣΤ΄ ΤΑΞΗ

Επιχειρηματικότητα-Αγωγή σταδιοδρομίας-Γνωριμία με τα επαγγέλματα

1.       Ελλάδα μου, η χώρα μου !!!

Αναμενόμενο όφελος ως προς το σχολικό κλίμα

Συστηματική και καθιερωμένη μεθοδολογικά εργαστηριακή επεξεργασία των μεγάλων θεμάτων της περιβαλλοντικής κρίσης, της υγείας- ευεξίας, συμπεριλαμβανομένης της διατροφής και της σεξουαλικής υγείας, την πολιτειότητα, την ενσυναίσθηση και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, του εθελοντισμού, του ψηφιακού περιβάλλοντος επικοινωνίας και κοινωνικότητας, της ρομποτικής και της δημιουργικότητας μέσω τεχνών και τεχνολογίας.
Με τα «Εργαστήρια Δεξιοτήτων» αναμένουμε να δημιουργηθεί μια μόνιμη ζώνη εργαστηριακής, συνεργατικής και διερευνητικής μάθησης. 
Ταυτοχρόνως με την εισαγωγή των νέων θεματικών κύκλων, όπως είναι η ενσυναίσθηση, η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, τα ψηφιακά περιβάλλοντα της επιστήμης, της επικοινωνίας και της διακυβέρνησης αναμένουμε πρόσθετο εκπαιδευτικό, γνωστικό, συναισθηματικό όφελος για το σύνολο της σχολικής μονάδας.

Ειδικότερα οφέλη

Να  συγκροτήσουν οι μαθητές ένα σώμα δεξιοτήτων της προσωπικότητας τους (soft skills) και συγκεκριμένα: την κριτική σκέψη, τη δημιουργικότητα, τη συνεργασία, την επικοινωνία, τον ψηφιακός γραμματισμός (Information literacy), τον γραμματισμό των Μέσων Επικοινωνίας (Media literacy), τον τεχνολογικό γραμματισμό (Technology literacy), την ευελιξία (Flexibility), την Ηγεσία (Leadership), την Πρωτοβουλία (Initiative), την Παραγωγικότητα (Productivity) και
τις Κοινωνικές Δεξιότητες (Social skills) καθώς και τις δεξιότητες που
απαιτούνται για τη Δημοκρατική Συνύπαρξη και τα ανθρώπινα δικαιώματα
(Competencies for a Democratic Culture –CDCs).

Αναμενόμενο αντίκτυπο για την ανάπτυξη της σχολικής κοινότητας

Στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων καλλιεργούνται δεξιότητες με τέτοιο τρόπο ώστε τα παιδιά να αναστοχάζονται πάνω στις γνώσεις και στάσεις τους, να καλλιεργούν το σεβασμό και την προαγωγή των θεμελιωδών αξιών και ελευθεριών, να βιώνουν συναισθήματα και να απολαμβάνουν την έκφραση και τη δημιουργία μέσα από τις δραστηριότητες που αναπτύσσουν.

Αντίκτυπο στην τοπική κοινότητα

Συμβούλιο της Ευρώπης. Πλαίσιο Αναφοράς Ικανοτήτων για
Δημοκρατικό Πολιτισμό.


«Η απόκτηση ικανοτήτων για δημοκρατικό πολιτισμό δεν αποτελεί
μια γραμμική πορεία προς μία διαρκώς αυξανόμενη ικανότητα στον
διαπολιτισμικό διάλογο ή στις δημοκρατικές διαδικασίες. Η ικανότητα σε μία
κατάσταση μπορεί να μεταβιβαστεί και σε άλλες καταστάσεις, όχι όμως κατ’
ανάγκην. Η απόκτηση ικανοτήτων για δημοκρατικό πολιτισμό αποτελεί διά
βίου διαδικασία. Αυτό σημαίνει ότι η διδασκαλία και η μάθηση πρέπει να
λαμβάνουν υπόψη το περιβάλλον, και ότι η αξιολόγηση πρέπει να περιλαμβάνει
ένα μέσο αναγνώρισης όλων των βαθμών ικανοτήτων. Κανένας βαθμός
ικανότητας δεν θεωρείται ανεπαρκής και όλες οι ικανότητες βρίσκονται σε
δυνητική ανάπτυξη.
Το Πλαίσιο δεν καθορίζει τις ικανότητες και/ή τα επίπεδα επάρκειας
στα οποία πρέπει ένα άτομο να προσβλέπει μέσω της διά βίου μάθησης. Για
παράδειγμα, δεν προσδιορίζει ποιες ικανότητες και ποια επίπεδα μπορεί να
απαιτούνται για την κτήση ιθαγένειας. Επιπλέον, η χρήση του Πλαισίου και η
στρατηγική εφαρμογής του στην εκπαίδευση θα χρήζουν πάντοτε
προσαρμογής στα αντίστοιχα τοπικά, εθνικά και πολιτισμικά περιβάλλοντα
στα οποία υλοποιείται. Από την άλλη πλευρά, το Πλαίσιο παρέχει τα μέσα για
τη διασφάλιση της πληρότητας, της διαφάνειας και της συνοχής σε
οποιοδήποτε περιβάλλον.

 
Η προσαρμογή είναι υποχρεωτικά ευθύνη των φορέων χάραξης πολιτικής και των
επαγγελματιών του κλάδου που γνωρίζουν σε βάθος και κατανοούν τα συγκεκριμένα
περιβάλλοντα καθώς και πώς αυτά διαφοροποιούνται με σημαντικό όσο και διακριτικό τρόπο επηρεάζοντας αναπόφευκτα τις εκπαιδευτικές διαδικασίες.
Επιπλέον, τα διαφορετικά περιβάλλοντα αντιδρούν διαρκώς στις ιστορικές, οικονομικές,
τεχνολογικές και πολιτισμικές αλλαγές με απρόβλεπτους τρόπους και, ως εκ τούτου, οι
χρήστες του Πλαισίου θα πρέπει να επανεξετάζουν τις πρακτικές διδασκαλίας, μάθησης και
αξιολόγησης ενόσω οι αλλαγές λαμβάνουν χώρα. Οι αποφάσεις με βάση το Πλαίσιο πρέπει
πάντοτε να λαμβάνονται όσο το δυνατόν εγγύτερα στο επίπεδο εφαρμογής, δηλαδή στον
εθνικό, περιφερειακό, δημοτικό ή εκπαιδευτικό φορέα, στον εκπαιδευτικό ή τον
εκπαιδευόμενο (όπως περιγράφεται στο κεφάλαιο καθοδήγησης στον Τόμο 3 σχετικά με το
πρόγραμμα σπουδών).
Η απόκτηση ικανοτήτων για δημοκρατικό πολιτισμό αποτελεί διά βίου διαδικασία,
καθώς τα άτομα βιώνουν διαρκώς νέα και διαφορετικά περιβάλλοντα, τα αναλύουν και
προγραμματίζουν για αυτά. Το Πλαίσιο, και το μοντέλο ικανοτήτων ως αναπόσπαστο τμήμα
του, έχουν τη δυνατότητα να συμβάλλουν σε αυτή τη διαδικασία, σε όλα τα είδη και τα
στάδια της εκπαίδευσης – τυπικής, μη τυπικής και άτυπης.»

 

Με βάση τα παραπάνω είναι βέβαιο ότι η απόκτηση δεξιοτήτων θα μεταφερθεί αυτόματα και στην τοπική κοινωνία και θα αποτελέσει το έναυσμα για μια διαφορετική σε βάθος κοινωνική βάση στα πλαίσια ενός «συμβολαίου» που συντάκτες και φορείς υλοποίησης θα είναι οι ίδιοι οι μαθητές.

Προσαρμογές για τη συμμετοχή και την ένταξη όλων των μαθητών

Στα πλαίσια του σχολείου της συμπερίληψης θα γίνουν όλες οι απαραίτητες προσαρμογές όπου απαιτείται (ωρολόγιο πρόγραμμα, πρόγραμμα Τμήματος Ένταξης, υποστήριξη Παράλληλης Στήριξης, Τάξης Υποδοχής Ζ.Ε.Π. 1, πρόγραμμα Ολοήμερου κλπ.).

Φορείς και άλλες συνεργασίες που θα εμπλουτίσουν το σχέδιο δράσης

·         Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων 1ου Δημοτικού και 1ου Νηπιαγωγείου Γουμένισσας

·         Τοπική Κοινότητα Γουμένισσας

·         Δήμος Παιονίας

·         Αντιπεριφέρεια Κιλκίς

·         Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας

·         Κ.Π.Ε Κιλκίς, Φλώρινας

·         Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Αξιούπολης

·         Διεύθυνση Π.Ε. Κιλκίς

·         Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων

·         Υπουργείο Μακεδονίας Θράκης

·         Α.Τ. Γουμένισσας

·         Νοσοκομείο Γουμένισσας

·         Μητρόπολη Γουμένισσας

·         Πολιτιστικοί Σύλλογοι Γουμένισσας( Παίονες, Άγιος Τρύφων, Διογένης ο Σινωπεύς)

·         Αθλητικοί Σύλλογοι Γουμένισσας και φορείς( ΑΟΚ Γουμένισσας-μπάσκετ, Πάικο Γουμένισσας-ποδόσφαιρο, χιονοδρομικό κέντρο Τρία Πέντε Πηγάδια και Σέλι κλπ)

·         Ερυθρός Σταυρός, παράρτημα Γουμένισσας

·         Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Περιφερειακής Ενότητας ΚιλκίςΝΗΡΕΑΣ

·         Μουσικοί Γουμένισσας (Χάλκινα)

·         1ο Νηπιαγωγείο Γουμένισσας

·         2ο Δημοτικό Σχολείο Γουμένισσας

·         Γυμνάσιο Γουμένισσας

·         ΚΕΣΥ

·         Ειδικό σχολείο Γουμένισσας

·         Σχολική Επιτροπή Α/θμιας Εκπαίδευσης Δήμου Παιονίας

·         Γιατροί του Κόσμου

·         Κάνε μια Ευχή

·         Action aid

·         ΑΦΗΣ, ανακύκλωση μπαταριών

·         Θεατρικά Σχήματα

·         Εκπαιδευτικοί φορείς (Μαθηματική Εταιρεία, Το Πείραμα του Ερατοσθένη, ΝΟΗΣΙΣ κλπ)

·         Μουσεία, πολιτιστικοί χώροι και πολυχώροι, επιχειρηματικές σχολές τοπικά και πανελλαδικά

·         Μαθητικά Συνέδρια (συνέδριο πληροφορικής κ.ά.)

·         Τοπικοί επιχειρηματικοί χώροι, εργοστάσια, βιοτεχνίες

·         Συνέργειες με Πανεπιστημιακούς φορείς (Πανεπιστήμιο Μακεδονίας πρόγραμμα STIMEY)

Τελικά προϊόντα (ενδεικτικά) των εργαστηρίων που υλοποιήθηκαν

 

Εκπαιδευτικό υλικό και εργαλεία  που χρησιμοποιήθηκαν εκτός της Πλατφόρμας των Εργαστήρια Δεξιοτήτων του ΙΕΠ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SWOT

ANALYSIS

ΒΟΗΘΗΤΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΤΕΥΞΗ ΤΩΝ ΣΤΟΧΩΝ

 

 

ΕΠΙΒΛΑΒΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΤΕΥΞΗ ΤΩΝ ΣΤΟΧΩΝ

ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

STRENGTHS(ΔΥΝΑΜΕΙΣ)

 

·         Έμπειρο και ικανό προσωπικό.

·         Υποστηρικτικός διευθυντής.

·         Ικανοποιητική χρηματοδότηση.

·         Άριστη συνεργασία με το Σύλλογο Γονέων.

·         Υψηλή κουλτούρα σχολείου σχετικά με την ανεκτικότητα.

·         Καινοτόμες και πρωτοπόρες δραστηριότητες.

·         Άριστη υλικοτεχνική υποδομή.

·         Άριστη συνεργασία με φορείς, υπηρεσίες, οργανώσεις, τοπική αυτοδιοίκηση και κεντρική κυβέρνηση.

·         Υψηλός βαθμός συνεργασίας μεταξύ των εκπαιδευτικών.

WEAKNESSES (ΑΔΥΝΑΜΙΕΣ)

 

·         Παλαιότητα σχολείου (έτος ίδρυσης 1965).

·         Ειδικότητες εκπαιδευτικών σε συγκεκριμένες μέρες.

·         Έλλειψη επικοινωνίας λόγω γλώσσας με τους μαθητές του ΖΕΠ 1.

·         Μεταφερόμενοι μαθητές και εκπαιδευτικοί.

·         Έλλειψη όλων των ειδικοτήτων (Θεατρική Αγωγή, Εικαστικά).

·         Μειούμενος αριθμός μαθητών.

·         Μη δυνατότητα για βελτίωση της αειφορίας στο σχολείο.

 

ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

OPPORTUNITIES(ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ)

 

·         Συμμετοχή σε διάφορα προγράμματα.

·         Συνεργασίες και συνέργειες με πανεπιστήμια και εκπαιδευτικούς φορείς.

·         Ευρωπαϊκά προγράμματα.

·          Καινοτόμες δραστηριότητες ρομποτικής.

THREATS (ΑΠΕΙΛΕΣ)

 

·         Σταδιακή απομείωση του αριθμού των μαθητών και άρα μαθητική αποδυνάμωση του σχολείου.

·         Παγίωση έλλειψης ειδικοτήτων εκπαιδευτικών.

·         Προβληματικές οικογενειακές καταστάσεις.

·         Βανδαλισμοί στους σχολικούς χώρους.

·         Πεπαλαιωμένη κτηριακή εγκατάσταση.


 

 

ΑΝΑΣΤΟΧΑΣΜΟΣ - ΤΕΛΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ

1. Τελική αξιολόγηση της υλοποίησης των τεσσάρων Θεματικών Ενοτήτων

Κείμενο 100 λέξεων (με βάση την αξιολόγηση και τον αναστοχασμό) στην μορφή λίστας για κάθε Θεματική Ενότητα

Ζω καλύτερα- Ευ ζην

Φροντίζω το Περιβάλλον

 

Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ- Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη

Δημιουργώ και Καινοτομώ- Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία

 

1. ΥΓΕΙΑ: Διατροφή - Αυτομέριμνα, Οδική Ασφάλεια

1. Οικολογία - Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά

1. Ανθρώπινα δικαιώματα

1. STEM/ Εκπαιδευτική Ρομποτική

 

2. Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία - Πρόληψη

2. Κλιματική αλλαγή - Φυσικές Καταστροφές, Πολιτική προστασία

2. Εθελοντισμός διαμεσολάβηση

2. Επιχειρηματικότητα- Αγωγή Σταδιοδρομίας- Γνωριμία με επαγγέλματα

 

3. Γνωρίζω το σώμα μου - Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση

3. Παγκόσμια και τοπική Πολιτιστική κληρονομιά

3. Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα

 

 

 

 

 

 

 

2. Οφέλη συνολικά από την υλοποίηση του Σχεδίου Δράσης

(σε συνάφεια με την αρχική ανάλυση αναγκών)

ως προς το σχολικό κλίμα γενικά

 

ως προς τη ανάπτυξη της σχολικής κοινότητας (μαθητές, εκπαιδευτικοί, γονείς)

 

ως προς την τοπική κοινότητα

 

3. Δυσκολίες – Εμπόδια κατά την υλοποίηση της πιλοτικής εφαρμογής του προγράμματος

Δυσκολίες και εμπόδια, σύντομη περιγραφή (ξεπεράστηκαν / ήταν ανυπέρβλητα)

 

 

Προτάσεις

Στη μορφή λίστας (150 λέξεις)

        ………………

        ………………

        ………………