Ολοκληρώθηκε
την Κυριακή 24 Μαΐου 2015 η εκπαιδευτικού χαρακτήρα επίσκεψη του 1ου
Δημοτικού Σχολείου Γουμένισσας στην Αθήνα. Ξεκινήσαμε την Παρασκευή 22 Μαΐου με
ένα σύγχρονο λεωφορείο του ταξιδιωτικού γραφείου ECLECTIC και με έναν εξαιρετικό οδηγό, τον νεαρό Παναγιώτη
Χατζηαγγελίδη. Μετά τα διόδια των Μαλγάρων η Εθνική οδός παρουσιάζει ευρωπαϊκή
εικόνα : Καθαρή, χωρίς πεταμένα σκουπίδια στα πλαϊνά του δρόμου από
ανεκδιήγητους οδηγούς, κομμένα χόρτα στα πλαϊνά, τηλέφωνα άμεσης δράσης,
ευδιάκριτα αυτοκίνητα ασφαλείας, φρεσκοβαμμένες γραμμές και φυσικά καλυμμένες λακκούβες,
στρωτό οδόστρωμα και ασφαλές ταξίδι. Ακόμη και οι (ελάχιστες) παρακάμψεις λόγω
έργων, σηματοδοτημένες να αποπνέουν αέρα σιγουριάς και οργανωμένης εργασίας με
αρχή, μέση και τέλος. Το νέο τμήμα στον Άγιο Κωνσταντίνο, οι κατασκευαζόμενες
σήραγγες Τεμπών, οι αισθητικές και ουσιαστικές παρεμβάσεις, αμβλύνουν την αλγεινή
εντύπωση των πολλών σταθμών διοδίων.
Είναι
άξιον απορίας γιατί η είσοδος της χώρας (στους Ευζώνους) και μέχρι την
αερογέφυρα της Θεσσαλονίκης βρίσκεται σε αυτήν την απαράδεκτη κατάσταση, ενώ
πλέον όλο το υπόλοιπο τμήμα μέχρι και την είσοδο στην Αθήνα, θυμίζει
ευρωπαϊκούς (να μην πω γερμανικούς και υπερβάλλω) αυτοκινητόδρομους. Επικίνδυνα
σημεία, ανασφαλές οδόστρωμα, δεκάδες ατυχημάτων και δυστυχημάτων, όψη
εγκαταλελειμμένης οδού και το μοναδικό κομμάτι με διπλή κατεύθυνση (είναι
βέβαια και το επίσης απαράδεκτο τμήμα Αθηνών- Πατρών).
Πρώτη
μας στάση στο Κέντρο Ιστορικής
Ενημέρωσης στη Λαμία στο σημείο όπου υψώνεται επιβλητικά το άγαλμα του Λεωνίδα στις Θερμοπύλες. Ένα υπέροχο ολοκαίνουριο, σύγχρονο κτήριο, με μάρμαρο
παντού, κατασκευασμένο εξ ολοκλήρου από την τεχνική υπηρεσία του Δήμου Λαμιέων αποκλειστικά με χρήματα ΕΣΠΑ. Η τοπική αυτοδιοίκηση σε όλο της
το μεγαλείο να αποδεικνύει σε πείσμα των ανίκανων δημοτικών αρχών, πως γίνονται
και θαύματα στον διεφθαρμένο χώρο των συναλλαγών και των διαπλοκών. Οι νεαρές
υπάλληλοι συμβασιούχοι του Δήμου ευγενέστατες, εξυπηρετικότατες, μας παρείχαν
πλήρη ενημέρωση. Παρακολουθήσαμε ένα βίντεο ενημέρωσης, μια μικρού μήκους τρισδιάστατη
ταινία και ολοκληρώσαμε με τα «τραπέζια» πληροφοριών (υπολογιστές με μεγάλες
οθόνες), όπου με ατομική τους πρωτοβουλία οι μαθητές διερεύνησαν και ανακάλυψαν
πορείες στρατευμάτων, μάχες, αφορμές, αιτίες, συγκρούσεις, προδοσίες, πρόσωπα,
λαούς.
Νωρίς
το απόγευμα καταλύσαμε στο μικρό αλλά πεντακάθαρο και συμπαθέστατο ξενοδοχείο Four Seasons στη Γλυφάδα, δίπλα στη θάλασσα. Αργότερα, επιβιβαστήκαμε στο τραμ
και ήπιαμε καφέ σε παραλιακή καφετέρια στη Μαρίνα
Αλίμου. Επιστρέψαμε στην πλατεία της Γλυφάδας για φαγητό και στο ξενοδοχείο
για ξεκούραση, μιας και την επόμενη μέρα άρχιζε η πυκνή εκπαιδευτική μας
εμπειρία.
Το
Σάββατο η επίσκεψη στο Μουσείο της
Ακρόπολης μας άφησε με ένα ισχυρό πολιτιστικό σοκ και βγήκαμε φουσκωμένοι
από περηφάνια για το κορυφαίο αυτό δημιούργημα της ελληνικής αρχιτεκτονικής και
αρχαιολογίας. Ανεβαίνοντας την Διονυσίου
Αρεοπαγίτου θαυμάσαμε το θέατρο του Ηρώδη
του Αττικού. Ίδια και επεκτεινόμενα συναισθήματα στον ιερό βράχο της Ακρόπολης και δέος στην όψη των Προπυλαίων, του ναού της Απτέρου Νίκης του Παρθενώνα, του
Ερεχθείου. Ο νεαρός ξεναγός μας με δυο πτυχία, Ιστορίας της Τέχνης και
Αρχαιολογίας και με δύο μεταπτυχιακά και ξένες γλώσσες (δεν ξέρω αν πρέπει να
χαρώ) μας εξέπληξε με την ευρύτητα των γνώσεών του και τη μεταδοτικότητά του.
Η
περίγυρος του αθηναϊκού στολιδιού μέσω της Αποστόλου
Παύλου, η αγορά του δρόμου και το φαγητό στο Μοναστηράκι μας προσέφερε τις στοιχειώδεις ανάσες και ανανεώσαμε
δυνάμεις για τη συνέχεια. Το απόγευμα περνώντας από τον Πύργο των Ανέμων με ολιγόλεπτο περπάτημα φτάσαμε στην οδό Τριπόδων και στο Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης.
Δυο νέες δασκάλες και μια έμπειρη παιδαγωγός οδήγησαν τα παιδιά με όχημα μια
παλιά τάξη σε ένα ταξίδι στο χρόνο της εκπαίδευσης. Το παιχνίδι του θησαυρού
στα στενάκια της Πλάκας, το μνημείο
των Τριπόδων, οι ιστορικές εκκλησιές και η αναζήτηση των μικρών στοιχείων που
θα οδηγούσαν στην επίλυση του γρίφου, ήταν συναρπαστικά και απολαυστικά
ταυτόχρονα.
Επόμενη
στάση μας το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών.
Το κτήριο μουσείο του Γεωργίου Σίνα που
δεσπόζει στο Λόφο των Νυμφών πρόσφερε
εντυπωσιακά αστρονομικά ευρήματα στο γνωστικό πεδίο των μαθητών με οδηγούς
νεαρές μεταπτυχιακές αστρονόμους. Η μετάβαση μας στο θόλο του τηλεσκοπίου του Δωρίδη, οι
εξωπραγματικοί όγκοι, το άπειρο που μας άγγιξε, υπήρξε μια υπέροχη ξεχωριστή εκπαιδευτική
ενσωμάτωση προηγούμενων γνωστικών επιπέδων, σε ένα ενιαίο, χειροπιαστό
οπτικοακουστικό διδακτικό πλαίσιο.
Η
τελευταία μας μέρα ξεκίνησε με επίσκεψη στη Βουλή των Ελλήνων. Ενημέρωση, ξενάγηση στην αίθουσα Ελευθερίου Βενιζέλου, κατάληξη στην αίθουσα
της ολομέλειας. Ο υπέρτατος ναός της Δημοκρατίας άνοιξε τις πύλες του στο 1ο Δημοτικό Σχολείο Γουμένισσας
και αγκάλιασε τους μαθητές με δημοκρατική ευαισθησία και ελληνική
μεγαλοπρέπεια. Αφού συναπαντηθήκαμε με το «έτερον ήμισυ» της πόλης μας, το 2ο Δημοτικό Σχολείο Γουμένισσας
στο προαύλιο της Βουλής, ήμασταν αρκετά τυχεροί ώστε να παρακολουθήσουμε και
την παρέλαση του λόχου των τσολιάδων της Προεδρικής
Φρουράς. Η τελευταία μας επίσκεψη το θωρηκτό
Αβέρωφ στο Φλοίσβο. Το πλοίο θρύλος, που έχει μετατραπεί σε πλωτό μουσείο,
μας φιλοξένησε και η άρτια ενημέρωση μας βοήθησε να συμπτύξουμε τις γνώσεις μας
για το ηρωικό πρόσφατο παρελθόν της φυλής μας. Από κοντά το ηρωικό
αντιτορπιλικό «ΒΕΛΟΣ» και η
αρχαιοελληνική τριήρης «ΟΛΥΜΠΙΑΣ».
Οι
συμπυκνωμένες γνώσεις και εμπειρίες, πολύτιμο διαχρονικό εργαλείο στη φαρέτρα
της πολυεπίπεδης παρεχόμενης εκπαιδευτικής και παιδευτικής αδιάλειπτης
προσπάθειας επέκτασης των κατεστημένων μέσων διδασκαλίας. Ελλάδα, η πιο πλούσια
χώρα του κόσμου.